مراحل آزمون فنی حرفه ای

پس از گذراندن دوره آموزش مهارت در هر یک از حرفه های مهارتی فنی حرفه ای که دارای استاندارد آموزش کارآموزی هست ، برای دریافت مدرک بین المللی در حرفه مورد نظر ، بایستی در آزمون حرفه مهارتی شرکت نموده و پس از قبولی در آزمون آنلاین فنی حرفه ای و نیز آزمون عملی مهارت و کسب نمره کل حداقل 70 می توانید مدرک بین المللی را در حرفه مورد نظر دریافت نمایید.

در ادامه مراحل آزمون فنی حرفه ای بصورت کامل شرح داده خواهد شد.

مرحله اول : کسب مهارت در حرفه استاندارد آموزش کارآموزی

 

قبل از شرکت در آزمون فنی حرفه ای جهت کسب مدرک بین المللی سازمان فنی حرفه ای بایستی مهارت های ذکر شده در استاندارد آموزش کارآموزی حرفه مورد نظر را بصورت کامل فراگیرید.

برای فراگیری آموزش های مذکور می توانید در دوره های آموزشی برگزارشده  در آموزشگاههای آزاد سازمان فنی حرفه ای شرکت نمایید که اغلب بصورت حضوری در آموزشگاههای آزاد برگزار می شود.

همچنین می توانید مهارتهای لازم را با شرکت در دوره های آموزشی آنلاین و یا دوره های آموزش مجازی بصورت فیلم آموزشی و راههای آموزشی متنوعی که وجود دارد کسب نمایید. پس از کسب مهارتهای لازم مراحل بعدی جهت انجام آزمون را پیگیری نمایید.

مرحله دوم : ثبت نام آزمون فنی حرفه ای

 

الان دیگه زمان ثبت نام در آزمون فنی حرفه ای هست. درصورتیکه شما دوره آموزش مهارتی را در یک آموزشگاه فنی حرفه ای آزاد یا سازمان آموزش فنی حرفه ای گذرانده اید ، آموزشگاه شما را جهت شرکت در آزمون فنی حرفه ای معرفی خواهد کرد، برای این منظور آموزشگاه با دریافت مشخصات ، عکس و کدپستی شما را از طریق پورتال آموزشگاه ثبت نام نموده و سپس با دریافت هزینه آزمون شما را برای آزمون معرفی خواهد کرد.

درغیر اینصورت شما می توانید از طریق ثبت نام در آزمون ادواری سازمان فنی حرفه ای جهت ثبت نام در آزمون اقدام نمایید به شرط آنکه حرفه شما جزء حرفه های اعلامی جهت آزمون وجود داشته باشد.درصورت عدم وجود حرفه مورد نظر شما در حرفه های آزمون ادواری شما بایستی با یک آموزشگاه که مجوز برگزاری این حرفه را دارد هماهنگ نموده و با پرداخت بخشی  از شهریه مصوب ، شما را از طریق پورتال آموزشگاه جهت آزمون معرفی نمایند.

 

هزینه های ثبت نام آزمون شهریه مصوب سال 1401
ثبت نام آزمون فنی حرفه ای

مرحله سوم : دریافت کارت ورود به جلسه آزمون فنی حرفه ای

 

بعد از معرفی به آزمون و مشخص شدن زمان آزمون کتبی ، بایستی جهت شرکت در آزمون کارت ورود به جلسه را دریافت نمایید.برای آگاهی از جزئیات دریافت کارت ورود به جلسه آزمون آنلاین می توانید از قسمت  جزئیات اقدام نمایید.بعد از دریافت کارت ورود به جلسه آزمون در تاریخ و ساعت ذکر شده در کارت آزمون در محل آزمون حضور یافته و حتما به خاطر داشته باشید که کارت شناسایی(کارت ملی یا شناسنامه) و ماسک همراه داشته باشید.

در این مرحله می توانید با توجه به منابع هر آزمون و نیز کتابهای تست و سوالات تست ارائه شده جهت آزمون در هر یک از حرفه ها، خود را برای حضور موفق در آزمون کتبی آماده نمایید.

 

جزئیات دریافت کارت ورود به جلسه آزمون آنلاین فنی حرفه ای

مرحله چهارم: شرکت در آزمون آنلاین فنی حرفه ای و اعلام نتایج آزمون فنی حرفه ای

 

پس از دریافت کارت ورود به جلسه آزمون فنی حرفه ای ، در تاریخ و زمان مشخص شده در کارت برای شرکت در آزمون آنلاین فنی حرفه ای  (یا در برخی شهرها آزمون کتبی هماهنگ )، به آدرس مشخص شده در کارت مراجعه نمایید. آزمون بصورت تست چهار گزینه ای برگزار شده و تعداد سوالات اغلب 30 یا 40 سوال می باشد، آزمون تست ، نمره منفی ندارد و برای قبولی در آزمون بایستی حداقل نیمی از سوالات را درست پاسخ دهید، یعنی حداقل نمره برای قبولی در آزمون تست 50 می باشد، البته به یاد داشته باشید هر اندازه نمره کتبی شما از 70 پایین تر باشد برای جبران آن بایستی نمره آزمون عملی بالاتری کسب نمایید درصورتیکه در آزمون تست حداقل 70 بگیرید می توانید با حداقل نمره عملی که 70 هست نمره کل قبولی در آزمون را کسب نمایید. پس از برگزاری آزمون آنلاین اغلب نمرات آزمون تا بعد ازظهر همان روز در سایت قرار می گیرد.درصورتیکه از طریق آموزشگاه آزاد فنی حرفه ای در آزمون شرکت نموده اید،نمرات شما در پورتال آموزشگاه قرار گرفته و می توانید از طریق آموزشگاه نمره خود را دریافت نمایید.

 

مشاهده نتیجه آزمون فنی و حرفه ای نحوه محاسبه نمرات آزمون فنی حرفه ای
ثبت نام آزمون فنی حرفه ای

مرحله پنجم: آزمون عملی فنی حرفه ای

 

پس از قبولی در آزمون آنلاین فنی حرفه ای که بصورت تستی برگزار می گردد ، نوبت به آزمون عملی می رسد. زمان و محل آزمون عملی برای کارآموزانی که از طریق آموزشگاه آزاد در آزمون شرکت نموده اند از طریق آموزشگاه آزاد اعلام خواهد شد و سایر شرکت کنندگان در آزمون ، می توانند کارت شرکت در آزمون عملی را از طریق سایت آزمون سازمان فنی حرفه ای  دریافت نمایند . برای شرکت در آزمون هر حرفه مهارتی متناسب با حرفه ، وسایل و تجهیزات و مواد مورد نیاز عنوان گردیده که بایستی در زمان آزمون به همراه داشته باشید. حتما همانند آزمون کتبی کارت شناسایی همراه داشته باشید.

حداقل نمره جهت قبولی در آزمون عملی 70 می باشد ، البته همانگونه که پیش از این ذکر شد به شرط اینکه نمره آزمون آنلاین حداقل 70 باشد در غیر اینصورت برای قبولی در آزمون بایستی نمره آزمون عملی بالاتری کسب نمایید. پس از قبولی در آزمون می توانید با طی مراحل ذکر شده در قسمت دریافت مدرک ،مدرک بین المللی خود را دریافت نمایید.

مشاهده نتایج آزمون فنی حرفه ای نحوه دریافت مدرک بین المللی